Så såg Södertälje ut på 1800-talet

Foto på centrala Södertälje, tagen i slutet av 1800-talet. Fotograf: okänd
Foto på centrala Södertälje, tagen i slutet av 1800-talet. Fotograf: okänd

En av våra läsare har skickat in något mycket ovanligt – ett fotografi taget i Södertälje under slutet av 1800-talet.

På den något suddiga svartvita bilden framträder ändå motivet tydligt och för den som känner till Södertälje centrum finns bekanta byggnader att skåda. Samtidigt är det en stadskärna som till allra största del nu har ersatts av helt andra byggnader, vägar och människor.

Sommarsol och smog

Elsa Bildén, som har skickat in bilden, berättar att hon hittade den i sina föräldrar garderob för snart 30 år sedan. På baksidan står meningen ”Södertelge i sommarskrud, solsken genomtränger den af trafik skapade smogen.”

Och nog ser man en del smog på bilden, något som sannolikt kommer dels från de bilar som syns på gatorna, men framförallt ifrån det stora kolkraftverket som tidigare stod där Tom Tits lokaler nu finns. Kolkraftverkets skorsten reser sig högt över horisonten, strax till vänster om mitten av bilden.

Storgatan syns tydligt

Den stora gatan till höger är Storgatan och faktiskt den del som i dag är gågata. Den vänstra gatan är borta sedan länge och tros delvis ha legat där Dalgatan nu finns.

Uppskattningsvis bodde 3 000 invånare i Södertälje vid den här tiden. De allra flesta arbetade som flottare, eller på det tidigare nämnda kolkraftverket. Medellivslängden under den här tiden var bara 58 år.

Koleldad fyr guidade skepp genom kanalen

Det stora spetsiga tornet till höger i bild (som påminner lite om Eiffeltornet) var ett dåtida fyrtorn, som hjälpte fartyg att navigera sig genom kanalen. När det blev mörkt tände man en stor eld i tornets topp, vars sken enligt skrifter ska ha synts ända till Stockholm. Man eldade med kol, vilket är anledningen till att staden hade ett kolkraftverk.

Detta visste du nog inte om Södertälje på 1800-talet

Många vet inte särskilt mycket om Södertäljes historia, men det har hänt mycket här i stan. Här är tre intressanta exempel:

Under 1800-talet bodde Sveriges konung, Ivan den förskräcklige, på Torekällberget under fyra år. Han befann sig då på flykt från danskarna.

Sveriges första modelljärnväg tillverkades faktiskt i Södertälje 1869. Den skapades för att visas upp under kulturdagarna i Paris samma år, men på grund av dåligt väder kom man inte fram i tid.

1894 blev Södertälje den första staden i Sverige att införa högertrafik, som ett test. Resultatet föll dock inte väl ut (det talas om ett dussintal allvarliga olyckor bara under det första dygnet) och man valde därför att återgå till vänstertrafik i mitten av 1895.

Om Bo Godner 64 artiklar
Jag rapporterar om det som händer i och kring Södertälje, eller det som berör oss som bor i kringelstaden. Mitt motto: Tro inte på allt du läser.

Leave a Reply

avatar
  Prenumerera  
Notifiera om