Efter slopade tågvärdar – nu vill SL ha självkörande pendeltåg

Beslutet att slopa alla tågvärdar på pendeltågen har mötts av kritik. Men SL vill gå ett steg till och ersätta alla lokförare med självkörande AI-teknik.

En stor del av den senaste tidens tågproblem beror på att många av SL:s lokförare valt att sjukskriva sig i protest mot att tågvärdarna slopats. Kritiker menar att det är en säkerhetsrisk att lokföraren är ensamt ansvarig för hela tåget och hundratals passagerare.

Kritiken har dock avfärdats av det politiska styret i regionen. Och även SL är nöjda med beslutet. De vill till och med gå ett steg längre och säga upp alla lokförare också. Istället är önskan att tågen ska vara självkörande.

Naturligt steg för SL

Charles ”Chatte” G P Torstenson är förvaltningschef för SL:s tekniska nämnd inom pendlingsadministrationen.

– AI-tekniken har gjort enormt stora framsteg de senaste åren och vi har sett flera genombrott inom tekniken för självkörande fordon. Så detta är ett naturligt steg i utvecklingen av Stockholms kollektivtrafik, säger han.

Charles menar att redan 2024 kan alla pendeltåg vara helt självkörande. Tekniken har redan testats vid ett 100-tal tillfällen, men med en tekniker ombord på tågen. Enligt Charles ska det mesta ha gått bra.

– Någon gång stannade tåget fel, så att ett tiotal dörrar öppnades utanför perrongen och ett dussintal gånger missade AI:n stoppsignaler. Det är såklart inte bra, men det har inte hänt någon allvarlig olycka än.

Egenutvecklad teknik och mjukvara

SL har själva utvecklat både hård- och mjukvara som ska kunna köra pendeltågen. Charles Torstenson berättar att programvaran kallas Train GPT.

– Vi hoppas kunna sälja systemet till andra aktörer så småningom, men det är vi inte redo för ännu. Man kan säga att vi betatestar systemet genom att lansera det i våra pendeltåg, säger Charles.

Enligt honom så är det betydligt enklare att utveckla självkörande tåg jämfört med en bil.

– Ett tåg följer ju spåret. Det behöver inte svänga av sig självt. I princip kan man kalla vår AI för en automatiserad gas och broms.

Men kan en AI verkligen ersätta en människa?
– Absolut, jag skulle säga att en välprogrammerad maskin är mycket bättre än en människa. Den blir aldrig sjuk och behöver inte ha rast. Kollektivavtal och sånt har den heller ingen aning om vad det är. Alltså blir det inga strejker eller löneförhandlingar heller, säger Charles.

Fast det måste väl handla om fler saker än ekonomi och arbetsrätt?
– Ekonomin är en väldigt viktig del och ett starkt incitament för oss. Vi letar alltid efter sätt att spara pengar. Och jag är övertygad om att våra resenärer hellre har kvar dagens biljettpriser än att de åker med en människa som lokförare.

Men om det sker en olycka eller en allvarlig händelse?
– I dag har ju alla människor en mobiltelefon med sig. Händer det något akut så kan de ringa 112. Det är faktiskt inte svårare än så, säger Charles G P T.

Om Bo Godner 72 artiklar
Jag rapporterar om det som händer i och kring Södertälje, eller det som berör oss som bor i kringelstaden. Mitt motto: Tro inte på allt du läser.
Prenumerera
Notifiera om
guest
3 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Vilhelm
Vilhelm
1 år sedan

Man jobbar som vanligt i fel ände. Rekord i att vara sämst?

Alex
Alex
1 år sedan

SL har inte ”Egenutvecklad teknik och mjukvara” som står skrivet i artiklen!

Den så kallade ”egenutvecklade teknik” för mjukvara är inget annat än ChatGPT som SL ”hyr” av OpenAI, dvs SL betalar för API tillgång och sen har dom påbörjat att ”modda” eller sätta in ”uppgifter” för ChatGPT som den ska utföra regelbundet under en längre tid ”LTD”. (Long-Term Development)

SL har heller inte heller någon egenutvecklad hårdvara, utan dom beställer från Kina. Designen är framtagen av en specialiserade aktörer, oftast också från ett Asiatiskt land så som Kina / Taiwan ect.

Detta handlar enbart om att SL ska spara in pengar från lokförarna, detta p.g.a. SL vill få in pengar efter Covid pandemin som inträffade för ett tag sen då alla bussar var gratis att åka med.

Detta kommer inte att resultera i att det blir bättre för någon resenär som färdas med SL, utan sämre!
Biljettpriserna kommer inte att sänkas utan kommer att höjas som det alltid gjort. Snart är priset för 1 månads biljett på över 1000kr, vilket är helt absurt!

SL köper in hiskeliga mängder med Lenovo produkter som SL’s anställda är oförsiktiga med och går sönder, därav måste mer och mer produkter köpas in.
P.g.a. detta så blir biljettpriserna högre och högre för resenärer.

T.e.x. så har SL köpt in lenovo dockor som ska klara av flera skärmar för över 4miljoner.

Samt så köper dom in annan IT utrustning för över 10miljoner, så som skärmar, tangentbord, möss, hdmi & DP kablar, och mobiler, iphones och android.

SL behöver granskas när det gäller ekonomi då dom inte tar sitt ansvar utan.
Om något går sönder så är det skit sak samma och dom köper in nytt från Atea!

Järnabo
Järnabo
1 år sedan
Svara till  Alex

Väl skrivet och tack för klargörandet!