Trafikverket planerar för Förbifart Södertälje

Den planerade dragningen för Förbifart Södertälje
Den planerade dragningen för Förbifart Södertälje. Bild: Trafikverket

Efter lastbilsolyckan som sommaren 2016 stängde ner motorvägsbron i Södertälje under flera månader arbetar Trafikverket nu på lösningen – Förbifart Södertälje. Myndigheten planerar en 8 km lång tunnel under Södertälje. Projektet väntas kosta 648 miljarder.

Den planerade sträckningen för förbifarten kommer att gå mellan Rönninge i Norr och Nykvarn i Söder. Hela förbifarten kommer bestå av tvåfiliga tunnlar, en norr- och en södergående. Trafikverket beräknar att det ska ta 9 minuter att åka genom hela förbifarten.

– Vi ser det här som en rejäl uppsäkring av dagens känsliga motorvägsnät genom Södertälje. Olyckan 2016 har lärt oss mycket om den sårbarhet som finns och vi har inte råd med ett liknande stopp i trafiken igen, säger Jan Byggve-Tunell som är presstalesman för Trafikverkets tunneldistrikt.

Arbetet väntas ledas av det företag i Sverige som har längst erfarenhet av tunnelbygge. Samma entreprenör som byggde tunneln genom Hallandsåsen.

Ingen på- eller avfart i Södertälje

Förbifarten kommer dock inte att innehålla någon på- eller avfart i Södertälje. Endast i början och slutet av tunneln kan man köra in och ut. Men Södertälje kommun är ändå nöjda med förslaget.

– Det blir en osynlig lösning, eftersom att tunneln grävs ner under marken. Då kan vi stå ut med att bilisterna inte kan köra på och av i Södertälje, säger Jonna Måhlaré som är kommunens presstalesperson.

Helt osynligt kommer det dock inte att vara under arbetets gång. Trafikverket hoppas kunna påbörja bygget under 2020. Därefter beräknar de att hålla på med tunnelarbetet fram till hösten 2029. Först då kan Förbifart Södertälje öppna, men det betyder inte att det är slut på arbetet.

– Sen ska vi återställa marken, jämna ut och göra vissa återplanteringar. Så helt klara är vi nog inte förrän 2031, säger Jan Byggve-Tunell.

Byggnader rivs, vägar och badplatser stängs

Under byggnationstiden räknar kommunen med att Södertäljeborna kommer påverkas ganska drastiskt. Ett tiotal byggnader måste rivas, flera vägar (däribland både E4 och E20) kommer att stängas under ett antal månader och badplatsen Eklundsnäs måste stängas helt.

– Det är såklart inte optimalt, men samtidigt säkrar vi upp inför framtiden. Det är inte alltid enkelt att vara bilburen i Södertälje, så vi tror och hoppas att våra invånare är vana och lär sig att åka hemifrån i god tid, säger Jonna Måhlaré.

Om Bo Godner 56 artiklar
Jag rapporterar om det som händer i och kring Södertälje, eller det som berör oss som bor i kringelstaden. Mitt motto: Tro inte på allt du läser.

5
Leave a Reply

avatar
5 Kommentarstrådar
0 Trådsvar
0 Följare
 
Kommentar med flest reaktioner
Hetaste kommantaren
5 Skribenter
ClaesJonasAnders SylvanCarina BulicDiana Jansson Senaste skribenterna
  Prenumerera  
Notifiera om
Diana Jansson
Gäst
Diana Jansson

Herregud, det är ju en helt galen dragning! Hur tänkte de där? :O

Carina Bulic
Gäst
Carina Bulic

Hahaha! Här i Göteborg är motsvarande järnvägslösning fullt allvarligt menad. Den heter Västlänken. Gissa varför det är kaos i kommunhuset?

Anders Sylvan
Gäst
Anders Sylvan

Helt underbar!
Vad synd att denna underhållande artikel inte dök upp i Göteborg i god tid före valet!
Tror den hade blivit en krydda i diskussionerna om ”Wastelänken” (mitt namn på ”Västlänken”) i Göteborg!

Jonas
Gäst
Jonas

648 Miljarder?! Här måste ni väl ha räknat några nollor för mycket va. Så mycket beräknas väl inte höghastighetsbanorna till Göteborg och Stockholm kosta tillsammans?

Claes
Gäst
Claes

Denna artikel måste vara påhittad !!
Finns inte på Trafikverkets hemsida.
Omöjlig vägdragning.
Omöjligt pris (mer än förbifart Stockholm)
Ta bort !!!!